Sunday 14 October 2018

20180620 MENANG JADI ARANG

MENANG  JADI  ARANG 

Tamrin Tun Ghafar

Rabu -  20/06/18
( 1 -  21 )

1.   Seperti juga Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebenarnya saya juga tidak berminat nak ambil tahu apatah lagi nak komen mengenai parti yang pernah saya anggotai di suatu waktu dahulu.

2.  UMNO atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu sudah pun tinggal nyawa - nyawa ikan sahaja.

3.  Ini semua berlaku angkara kerakusan dan tamak haloba Najib Tun Razak ,  bekas pemimpin UMNO yang mereka puji dan puja, malah bak kata Ismail Sabri, bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar, “tak percaya Najib bermakna tak percaya ALLAH”.

4.  Kepada Najib, bukan sahaja 'cash is king’ tetapi yang beliau utamakan ialah ketaatan atau loyalty kepada beliau sebagai pemimpin walaupun  seseorang itu hanya punyai   'otak udang' saja.

5.  Bak kata pepatah cina   'Ikan Itu Busuk Bermula Dari Kepala', bermakna apabila ketua  itu rasuah,  pencuri, penyamun dan perompak, maka ia  pasti diikuti oleh jual-juaknya.

6.  Kini  UMNO yang hanya ‘tinggal nyawa - nyawa ikan' sedang cuba diberi nafas dengan harapan ia tidak di talkinkan terus.

7.  Perangai lama UMNO masih melekat lagi di badan mereka ibarat irama dan lagu yang tak boleh dipisahkan; SIAPA KAYA dan PEMURAH, BERJAYA.

8.  Sepatutnya dalam keadaan sebegini mereka insaf, duduk semeja berunding siapakah di antara pemimpin yang ada yang harus diketengahkan sebagai Presiden atau Ketua yang baharu seperti yang di amalkan oleh para sahabat selepas wafatnya Baginda Rasulullah SAW.

9.  UMNO sebenarnya ketandusan pemimpin yang bersih dan bertenaga.

A .  ZAHID  HAMIDI :

Walaupun ketika ini beliau bertindak sebagai Pemangku Presiden, namun kredibiliti beliau tercalar dengan beberapa isu seperti kes jenayah dan pembohongan yang mana beliau sendiri terlibat -

a )  Insiden Amir Bazli yang dibelasah beliau dan beberapa orang suruhan nya.

b)  Saham syarikat Kretam Holdings Berhad dan Tekala Berhad yang pada asalnya kepunyaan Pemuda UMNO melalui Yayasan Gerak Bakti.

c )  Pembohongan beliau berhubung 1MDB kononnya beliau sendiri telah berjumpa dua orang 'penderma’ Arab.

d ) Tuduhan beliau 'Mahathir ialah  anak lelaki Iskandar Kutty’ yang sehingga kini beliau gagal membuktikannya.

e )  Tak sampai sebulan dilantik sebagai Timbalan PM, beliau  sudah meminta sokongan Tun Mahathir bagi menggantikan Najib sebagai PM, sehingga kini beliau gagal mengeluarkan rakaman perbincangan yang pernah dijanjikannya.

f )  Belum pun sebulan menerima kekalahan ,  beliau selaku Pemangku Presiden telah meminta nasihat Tun  bagaimana nak kuatkan UMNO semula sedangkan Tunlah yang orang yang mengepalai Pakatan Harapan yang menggalahkan  parti tersebut.

B.  KHAIRY  JAMALUDDIN :

a )  Ketua Pemuda dan bekas Menteri Beliau dan Sukan.

b )  Semasa bapa mertuanya Abdullah Ahmad Badawi menerajui Kerajaan, beliau lebih dikenali sebagai 'budak tingkat 4'.

c )  Di zaman itulah 'budak tingkat 4' ini begitu bermaharajalela mempengaruhi bapa mertuanya yang lemah sebagai Perdana Menteri.

d ) Kegemilangan UMNO mula merudum akibat kebosanan rakyat terhadap campurtangan ‘budak tingkat 4’ inilah.

e ) Di zaman ‘budak tingkat 4’ inilah bermulanya kebencian rakyat terhadap UMNO dan ia meletup seperti gunung berapi pada pilihanraya yang baru lepas.

f )  Beliau tidak boleh lepas tangan kes kehilangan  RM100 juta semasa beliau menerajui Kementerian Belia dan Sukan.

C.  TENGKU RAZALEIGH HAMZAH:

a )  Ahli Parlimen Gua Musang, Kelantan.

b )  Selain Tengku Abdul Rahman, beliaulah  satu - satunya Keluarga Raja yang tak mengira penat lelah berjuang untuk rakyat.

c )  Selepas tidak berjaya mengalahkan Dr. Mahathir sebagai Presiden UMNO dalam tahun 1987 , beliau menerajui parti Semangat 46 ( S46 ).

d )  Walaupun  bergabung dengan PAS dan DAP,  beliau gagal mengalahkan UMNO dan BN yang di pimpin oleh Dr. Mahathir ketika itu.

e )  Akhirnya parti S46 itu dibubarkan dan ahli - ahlinya termasuk Tengku Razaleigh sendiri balik kepangkuan UMNO.

f )  Usaha bagi melibatkan beliau dalam kes BMF di Hong Kong hanya satu rekaan dan  sia - sia sahaja.

10.  Selama ini setiap Bahagian mendapat bantuan dari Ibu Pejabat UMNO sebanyak RM10,000/- sebulan , malangnya bantuan ini telah pun diberhentikan selepas sahaja BN kalah pilihanraya.

11.  Sesiapa yang dipilih sebagai Presiden yang baru perlu juga memikirkan cara mana boleh membantu pentadbiran dan aktiviti Bahagian dan Cawangan.

12.  RM10,000/- sebulan  x 192 Bahagian = RM1,920,000 x 12 bulan = RM23,040,000/- setahun x 5 tahun  ( jika Piliharaya diadakan ketika itu )  = RM115,200,000/-.

13.  Bahagian dan Cawangan TIDAK akan bergerak TANPA bantuan kewangan.

14.  Sepatutnya jika Najib sayangkan UMNO, beliau harus melepaskan jawatan Presiden parti itu setahun yang lepas.

15. Khaled Nordin ( Johor )  dan Mohamad Hassan ( Negeri Sembilan ) sepatutnya tidak bertanding untuk jawatan - jawatan tertinggi seperti jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

16. Selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO dan BN, mereka BERTANGGUNGJAWAB atas  kekalahan UMNO dan BN di negeri  masing - masing.

17. Mereka sepatutnya menumpukan masa sepenuhnya membetul dan  menguatkan parti di negeri masing - masing selepas kekalahan baru-baru ini, bukan nak menonjol diri seolah-olah mereka telah berjaya mengekalkan kemenangan.

18. Terserahlah kepada ahli - ahli UMNO sama ada mereka sanggup membuat kesilapan kali kedua atau sebaliknya.

19. KINI  NASI  SUDAH  JADI  BUBUR.

20. Menang jadi arang, kalah jadi abu.

21. Sebaik-baik cara bagi UMNO mencari pemimpin ialah dengan memperkenal dan melaksanakan sistem LELONG.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...