Thursday 27 August 2020

PENYELESAIAN YANG MUDAH

PENYELESIAN 
YANG  MUDAH

Tamrin Tun Ghafar

Jumaat - 21/08/2020
( 1 -  17 )


1.   Politik Negara ini memang meriah - tak sunyi dari berbagai isu dan kontroversi.

2.   Bermula dengan  'Langkah Sheraton'  kemudian diikuti oleh PERANCANGAN Muhyiddin bagi menguatkan kedudukan beliau dengan  MERASUAH  berbagai  Jawatan Menteri, Timbalan Menteri, MB, EXCO  dan GLC , ini termasuk beberapa  Ketua Bahagian BERSATU.

3.   Tak cukup dengan itu , baru - baru ini Parti  BERSATU membuat permohonan rasmi untuk bergabung dengan  Muafakat Nasional ( MN )  gabungan 2 parti yang ditaja oleh MUSUH  KETAT mereka,!UMNO  dan PAS;  rupa - rupanya Muhyiddin  ini  JENIS  SPESIS  yang suka JILAT  LUDAHNYA  SENDIRI , kemudian buat  SELAMBA  atau MUKA  SADIN seolah - olah mengesahkan apa yang dilakukan itu adalah asam garamnya sejak zaman 'hingusan' lagi.

4.  Kontroversi  yang paling terbaru sekali apabila seorang Menteri dari  PARTI  AMALAN  SESAT ( PAS )  atau ada kalanya  digelar  PARTI  ANGKUT  SAMPAH  ( PAS ) , Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali  At-Takiri  MENCABUL  Perundangan Negara.

5.   Di mana datangnya perkataan 'At-Tikiri' ? -  seperti juga  sebahagian penganut  PAS  ini mereka akan mengguna atau menggelar nama mereka mengikut tempat lahir atau di mana yang bersesuaian sepertimana yang diamalkan oleh 'Tok Sheikh' di Timur Tengah -  At - Takiri ini berasal dari nama daerah atau kawasan  bernama  Seberang Takir di mana beliau dilahirkan.

6.  Ada 3 orang Menteri dan 5 orang Timbalan selain dari Pengerusi-Pengerusi  GLC dan Tuan Presidennya pula adalah Duta Khas BERTARAF  Menteri.

7.  Di kalangan mereka yang cerdik  tak ramai - kebetulan mereka terdiri dari kumpulan yang tak berserban atau bersongkok seperti Setiausaha Agungnya.

8.  Tak pasti sama ada  mereka yang  mengiringi beliau ke Turki  terdiri dari ahli keluarga dan pegawai Kementerian juga TIDAK  melakukan kurantin 14 hari dari tarikh kepulangan.

9.   Selain dari menghadiri Sidang Parlimen, Menteri Perusahan Perladangan dan Komiditi ini TELAH  juga menghadiri beberapa program yang dihadiri oleh orang ramai.

10.  Makcik 'gelang merah jambu' didenda sebanyak RM8,000, pengusaha  kedai kopi  di Kedah dipenjara 5 bulan dan denda RM12,000 - ini kerana mereka MENCABUL  undang - undang seperti juga Menteri yang tak cerdik ini.

11.  Yang peliknya yang membuat kenyataan  berhubung salahlaku Menteri ini ialah Timbalan Menteri Kesihatan yang juga pernah didenda kerana tidak mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan atau PKP sedangkan Menteri Kesihatan senyap sahaja - mungkin masih mengira jumlah sebenar Negeri dalam Malaysia dan jumlah sebenar Negara dalam dunia.

12.  Cadangan pertama beliau sebagai  Menteri  bagi menangani harga minyak sawit yang merudum ialah  MENGGANTIKAN   sawit dengan tanaman buluh sedangkan apabila Teresa Kok, Menteri Industri Utama Kerajaan PH  membuat cadangan yang sama, beliaulah orang yang  PERTAMA  MENENTANG cadangan tersebut.

13.  Alasan kononnya Istana Negara membenarkan beliau turut  menghadiri  upacara di Istana telah  MEMBUKTIKAN beliau negatif Covid 19 dengan jelas menampilkan KEBODOHAN beliau.

14.  Undang - undang mensyaratkan  setiap orang yang sampai dari Luar Negara  WAJIB  menjalani kuarantin  selama 14 hari.

15.   Undang - undang ini  PASTI  dibincang dalam Mesyuarat Kabinet  dan diperingatkan selalu melainkan beliau ini  TIDAK  FAHAM  atau DUNGUnatau faham tapi DEGIL kerana nak tunjuk bahawa sebagai seorang  Menteri beliau ‘TAK  MAKAN  SAMAN’.

16.  Sebenarnya ada 4 cara mudah yang boleh menyelesaikan kontroversi  ini :

i.   LETAK   Jawatan Menteri  secara terhormat,

ii.   Bagi membuktikan bahawa Muhyiddin ini adil dan tidak pilih bulu, lakukan PEMECATAN  seperti beliau  PECAT 282  Ahli BERSATU.

iii.   Hadi buat satu FATWA baru yang mengecualikan Menteri Bodoh ini daripada sebarang tindakan berdasarkan  KONONNYA  tatkala berlaku wabak Para Sahabat DIKECUALIKAN  dari arahan Baginda Nabi Muhammad  SAW  untuk  berada di rumah.

iv.   Memandangkan nyawa Muhyiddin berada di hujung pedang, Hadi boleh  MENGUGUT  Muhyiddin supaya mengarahkan agar denda terhadap Menteri ini TAK  LEBIH  RM1,000  atau sebaik - baiknya TIDAK  ADA  sebarang tindakan diambil ; jika engkar PAS  boleh ugut 'TARIK  HAND  BREAK' terhadap kerajaan.

17.   Terserah pada Hadi  MEMBUKTIKAN  persahabatan beliau bersama Menteri ini ikhlas atau beliau juga TIDAK  PEDULI  seperti  Muhyiddin tidak peduli perasaan pengundi khususnya penyokong BERSATU  di Johor.

Wassalam
Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...