Sunday 11 August 2019

20180430 PRU-PUAD ZARKASHI BERBOHONG ATAU SULTAN MELANGGAR PERLEMBAGAAN?

PRU-PUAD  ZARKASHI BERBOHONG  ATAU  SULTAN  MELANGGAR  PERLEMBAGAAN?

TTG 30/04/18

1.  Berbagai pihak termasuk Sultan telahpun membuat pendirian berhubung pilihanraya umum yang akan dimuktamadkan pada hari Rabu 9hb Mei ini.

2.  Ketegasan Sultan Selangor bahawa beliau dan keluarga berkecuali dalam proses pilihanraya ini membuktikan beliau faham dan menghormati Perlembagaan Negara.

3.  Seharusnya pendirian beliau itu dijadikan contoh oleh Sultan-Sultan yang lain termasuk Sultan Johor dan anaknya, TMJ.

4.  Walaupun pada awalnya Puad Zarkashi, Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat yang telah meletakkan jawatan selaku Ketua Pengarah JASA dan telah
mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Pemimpin UMNO serta mengugut untuk bertanding sebagai calon Bebas di Kawasan Parlimen Batu Pahat, beliau bagaimanapun tiba-tiba hilang dari radar di hari penamaan calon yang berlangsung pada hari Sabtu 28hb April lalu.

5.  Kemarahan beliau kerana tidak dicalonkan semula bertanding dalam PRU ini seperti sudah terpadam.

6.  Sikap beliau yang hanya mementingkan diri sendiri  telah mengundang kritikan daripada berbagai pihak.

7.  Jika sekiranya alasan bahawa beliau telah dinasihatkan oleh Sultan Johor agar tidak meneruskan rancangan bertanding itu betul, maka ini bermakna Sultan Johor telah melibatkan diri dalam politik yang membawa erti Sultan Johor telah MELANGGAR Perlembagaan Negara.

8. Perlu diingatkan bahawa Perlembagaan Negara yang telah dipersetujui oleh Sultan-Sultan ketika menuntut Kemerdekaan dari British dahulu MELARANG pihak istana dan keluarga mereka daripada melibatkan diri dalam politik dan pentadbiran negara serta negeri.

9.  Jika sekiranya alasan Puad Zarkashi itu tidak benar, maka adalah lebih baik Sultan Johor atau pegawainya membuat penafian terbuka. Jika  ini dilakukan, ia dengan sendirinya membawa erti Puad Zarkashi telah mengheret Sultan ke kancah politik.

10.  Kalau Puad Zarkashi didapati berbohong  kepada Sultan dan rakyat, beliau harus dihukum dengan setimpalnya.

11.  Sultan sebagai 'orang tua' mestilah menunjukkan contoh yang boleh dijadikan teladan buat rakyat.

12.  Saya akan menghantar kesemua pandangan  saya terhadap Sultan khasnya Sultan Johor dalam masa terdekat ini.

13.  Ingat mengingati adalah amalan baik yang di laksanakan oleh Baginda Rasulullah SAW.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...