Sunday 11 August 2019

20190116 BIARLAH SEMALAM MENJADI KENANGAN

BIARLAH  SEMALAM
MENJADI  KENANGAN

Tamrin Tun Ghafar

Rabu -  16/01/19
( 1 -  31 )

1.   Selepas kita dikejutkan dengan kekalahan UMNO/BN yang telah berkuasa selama 61 tahun di tangan Pakatan Harapan atau PH pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad pada pilihanraya lepas, kini kita dikejutkan pula dengan beberapa kejutan lain.

2.   Bermula saja bulan pertama 2019 tapi beberapa sejarah telah pun terukir; bermula pada hari Ahad 6hb Januari 2019  dengan  peristiwa yang TIDAK PERNAH berlaku di negara ini apabila Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V tiba - tiba meletakkan jawatan sebagai Yang Di Pertuan Agong ke 15.

3.  Oleh kerana TIDAK  ADA  SEBARANG penjelasan atau perkhabaran rasmi dari beliau sendiri, Istana Negara, Majlis Raja-Raja mahupun Kerajaan,  maka adalah TIDAK  ADIL sama sekali  apabila PDRM ( polis )  bertindak terhadap beberapa individu yang telah membuat berbagai andaian dan menterjemahkan perasaan mereka di media sosial.

4.  Perbualan dan andaian terhadap peristiwa itu masih belum sampai ke penghujungnya  lagi; rakyat masih terpinga - pinga dengan berita perletakan jawatan tersebut.

5.  Bak kata pepatah  'Mulut Tempayan Boleh
Ditutup Tapi Mulut Manusia Tak Boleh  Begitu'.

6.  Ramai yang berpendapat  'Takkan Boleh Menutup Bangkai  Gajah Dengan Sebuah Nyiru’.

7.  Jawatan Yang Di Pertuan Agong ini adalah rebutan di kalangan  9 orang Raja itu sendiri; masing-masing berlumba dan melobi untuknya.

8.  Belum pernah seorang yang telah diberi kepercayaan dan amanah sebagai Agong , tiba - tiba bertindak sedemikian; kononnya beliau tidak berminat menjadi Agong!

9.   Itulah akibatnya  apabila tidak ada penjelasan rasmi berhubung perletakan jawatan itu.

10.  Saya sendiri telah dipanggil ke Bukit Aman bagi memberi keterangan berhubung beberapa tulisan saya SEBELUM beliau meletakkan  jawatan secara serta merta itu.

11.  Saya ke Bukit Aman dipanggil  oleh  ASP Khairul Riduan dari Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Jabatan  Siasatan Jenayah atau CID pada hari Isnin 7hb Januari iaitu sehari selepas Sultan Muhammad V meletak jawatan.

12.  Di dalam kenyataan bertulis,  saya mengaku  bertanggungjawab terhadap tulisan  saya dan pengederannya (viral) yang dijadikan kes siasatan bertajuk 'ANTARA
KING  EDWARD VIII  dan  KING  MUHAMMAD V'.

13.  Seperti termaklum tulisan itu dimuat naik di laman sosial beberapa hari SEBELUM beliau letak jawatan.

14.  Sebelum itu saya menulis dengan tajuk 'FROM  RUSSIA  WITH  LOVE’.

15. 'SILA  DUDUK , JANGAN  LARI' pula ditulis pada lewat petang hari Ahad 6hb Januari, iaitu hari yang sama beliau meletak jawatan.

16. Yang menjadi kesangsian saya, apa perlunya polis menghantar telefon bimbit saya itu ke Jabatan Forensik , SKMM sedangkan saya telah memberi pengakuan bertanggungjawab terhadap tulisan saya itu?

17.  Jika SOP atau Standard  Operating Procedure Polis dijadikan alasan menyiasat dan merampas telefon bimbit  saya, maka mengapa Bukit Aman TIDAK menyoal siasat dan mendakwa  bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Muhammad yang  TELAH  MEMBOHONG  dan  MENGHINA Sultan Muhammad V dan Tun Dr. Mahathir?

18. Sebagai orang yang pernah menjawat jawatan Ketua Hakim Negara, dan polis sendiri pasti tahu undang-undang 'a crime is still a crime’ atau 'jenayah yang telah dilakukan tetap merupakan jenayah’ walaupun seseorang itu telah meminta maaf.

19.  Baru - baru ini Tommy Thomas,  Peguam Negara sendiri telah menegaskan TIDAK  seorang pun boleh mengatasi Perlembagaan dan Undang - Undang ; ini termasuklah bekas Ketua Hakim itu yang juga telah kerap kali membakar semangat perkauman melalui tulisan dan kenyataannya kepada media.

20.  Nampaknyan amalan pilih bulu atau ‘double standard’ Khalid Bakar bekas Ketua Polis Negara dulu kini seolah - olah di teruskan dalam PDRM.

21.  Pada hari Khamis lepas bersamaan 10hb Januari 2019 Tun Mahathir selaku Perdana Menteri telah sanggup merendahkan diri mengunjungi Sultan Johor di Istananya di Bukit Serene, Johor Bahru.

22.  Tun yang pernah menghadiahkan kereta PROTON  SAGA keluaran pertama kepada Agong, Sultan Mahmood Iskandar, ayahanda kepada Sultan Ibrahim Johor sekarang, sekali lagi berpeluang menaiki kereta tersebut walau pun dikeluarkan 34 tahun yang lalu.

23.  Semoga pertemuan  tersebut akan membuka lambaran baru di antara kedua-dua insan tersebut.

24.  'BUANGLAH  YANG  KERUH , AMBIL  YANG  JERNIH’ -  yang penting ialah rakyat di bawah ini.

25.  Semalam hari Selasa 15hb Januari satu lagi peristiwa penting telah berlaku.

26.   Jika Sultan Muhammad V telah meletakan jawatan sebagai  Yang Di Pertuan Agong pada 6hb Januari , kali ini giliran Sultan Haji Ahmad Shah pula menyerahkan takhta kepada anaknya Tengku Abdullah sebagai Sultan Pahang yang baru.

27.  Adalah telah menjadi rahsia terbuka atau ‘open secret’ kesihatan Sultan Pahang , Tengku Haji Ahmad Shah sememangnya  tidak begitu mengizinkan sejak sekian lama.

28.  Sama ada  tindakan beliau sekarang ini mengizinkan anaknya mengambil alih kesultanan tersebut ada kaitan dengan pemilihan Yang Di Pertuan  Agong yang baru, WALLAHHUALAM !!!

29.  Semoga Yang Di Pertuan Agong  yang akan dipilih kelak oleh Raja - Raja  boleh benar-benar menjadi  payung kepada rakyat jelata yang berbilang kaum, agama dan budaya di negara ini - janganlah jadi seperti Kacang Lupakan Kulit; selepas mengangkat sumpah rakyat tidak dihiraukan lagi.

30.  Biarlah peristiwa semalam menjadi ikhtibar kepada masa depan yang lebih cerah.

31.  QUE SERA SERA.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...