Sunday 11 August 2019

20190418 PRU 14 - SPRM JANGAN CUBA MENGAMBIL KESEMPATAN

PRU 14 -  SPRM  JANGAN  CUBA  MENGAMBIL   KESEMPATAN

Tamrin Tun Ghafar
Rabu  18/04/18
( 1 -  25 )

1.  Walaupun Kerajaan  menafikan bahawa apa yang dilakukan oleh Surahanjaya Pilihan Raya ( SPR ) tidak ada kena mengena dengannya tapi rakyat tidaklah semudah itu boleh diyakini.

2.  SPR  yang dipengerusikan  oleh Hashim Abdullah, dengan sokongan Ahli - Ahli  Parlimen  BN  pada Sidang Dewan yang baru lepas telah berjaya melakukan Persempadanan Semula Kawasan Pilihanraya.

3.  Bagi  UMNO/ BN proses Persempadanan ini amat penting kerana   percaya ia boleh membantu kemenangan mereka.

4. Tak cukup dengan itu , SPR juga  atas  "nasihat" Kerajaan telah memutuskan Pengundian akan berlangsung  hari Rabu  09/05/18 iaitu jatuh pada hari bekerja.

5.  Umum faham tujuan diadakan Pengundian pada hari bekerja tersebut ialah bagi mengurangkan peratus yang keluar  mengundi.

6.  Atas  ugutan Kerajaan Selangor dan Pulau Pinang hendak  mengumumkan cuti umum pada Hari Pengundian tersebut bagi membolehkan lebih ramai akan berpeluang  mengundi, Kerajaan Pusat akhirnya TERPAKSA  MENGALAH dengan mengisytiharkan cuti umum bagi seluruh negara pada hari tersebut.

7.  Difahamkan Pakatan Harapan,  jika menang , telah bersetuju untuk mengisytiharkan cuti umum dua hari berturut turut ekoran cuti umum pada Hari Pengundian Rabu 09/05 , bermula hari Khamis 10/05 dan Jumaat 11/05.

8.  Jika ini berlaku , ia bermakna cuti umum akan berlaku selama lima hari bermula Rabu hingga Ahad  13/05.

9.  Adalah difahamkan cadangan Dr. Dzulkefly Ahmad , Pengarah Strategi Parti  Amanah Negara ( PAN )  ini telah pun dipersetujui pemimpin - pemimpin dalam Pakatan Harapan.

10.  Adalah difahamkan juga cadangan baik ini mempunyai tujuan yang harus diberi sambutan :

a )  lebih ramai akan berpeluang menggambil bahagian mengundi di pilihanraya yang bersejarah ini.

b )  secara tak langsung ia akan memberi peluang kepada ahli keluarga bertemu dan berehat sesama sendiri dengan lebih selesa.

c )  jika Pakatan Harapan yang bertanding menggunakan logo PKR  berjaya menggambil alih tampuk pemerintahan negara selepas sekian lama dikuasai Perikatan dan kini BN , PH mahu rakyat menyambut kemenangan ini kelak seperti mereka telah berjaya  mendapat Kemerdekaan yang sebenarnya.

11.  Seolah - olah tidak  cukup dengan tindakan SPR itu , Pendaftar Pertubuhan ( ROS ) pula memberi pukulan dengan membatalkan sementara waktu pendaftaran Parti Bersatu  yang di kepalai oleh Tun Mahathir dan pada masa yang sama  tidak membenarkan penggunaan nama Pakatan Harapan ( PH ).

12. Tindakan - tindakan kedua - dua Agensi Kerajaan  tersebut yang sepatutnya beramanah dan berkecuali  dianggap keterlaluan dan bodoh.

13.  Kini giliran Dzulkifli Ahmad , KP  SPRM  pula  menunjukkan sikap bodoh sombongnya yang tak boleh diajar.

14. " JANGAN  SIBUK  NAK  JAGA  TEPI  KAIN  ORANG”;  tampallah dahulu kain anda yang sudah koyak rabak sebelum mahu membetulkan kain orang lain.

15.  Itulah komen umum apabila diminta pandangan berhubung kenyataan Dzulkifli kononnya hanya UMNO / BN  sahaja
yang telah menghantar  senarai mereka yang dipilih menjadi calon ke SPRM bagi tujuan semakan sama ada mereka bebas dari amalan rasuah dan menyeleweng kuasa atau sebaliknya.

16.  Tambah mereka lagi , jika SPRM itu sendiri tidak dicemari oleh  seorang KP yang penuh dengan najis seperti kerbau membawa lumpur, berkemungkinan besar tidak kurang dari 70% mereka yang dicalonkan bertanding semula pasti gagal atau tidak layak.

17.  Yang sebenarnya TIDAK ada sebarang undang - undang pun  di mana senarai calon harus diperiksa dan diluluskan  oleh SPRM  terlebih dahulu.

18.  Umum hairan bagaimana pemimpin - pemimpin UMNO /BN  boleh dengan senang diperbodohkan oleh Dzulkifli ini.

19.  Apakah jiwa Mat Maslan telah meresapi pemikiran mereka ? Wallahhualam !!

20.  Atau berkemungkinan  mereka juga berada dalam situasi di mana mereka  terpaksa ikut sahaja kerenah KP SPRM  ini seperti kerbau yang dicucuk hidung.

21.  Itulah agaknya mengapa kesemua kes beliau ditutup dengan begitu mudah tanpa Kerajaan memberi sebab - sebab yang  kukuh (  solid ).

22.  Apa pun tindakan ketiga - tiga agensi tersebut , ia pasti mengkukuhkan keberanian lebih ramai pengundi yang akan melaksanakan kuasa mereka pada Rabu  09/05/18 nanti.

23.  Bak kata seorang Senator Amerika , " YANG  PATUT  DIPERSALAHKAN  IALAH  PENGUNDI  YANG  MEMILIH  PENYANGAK  MENJADI  PEMIMPIN  MEREKA”.

24.  Selamat Melaksanakan Tanggong Jawab Mengundi  Pada Rabu 09/05 /18  ini.

25.  KELUARLAH  BERAMAI  -  RAMAI  KERANA  SETIAP  UNDI  ITU PENTING UNTUK MASA DEPAN NEGARA DAN JUGA KITA SEBAGAI RAKYAT.

Terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat ini.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...