Sunday 11 August 2019

20180502 NASIB BAIK SAYA TUKAR CITA-CITA

NASIB  BAIK  SAYA  TUKAR  CITA-CITA

Tamrin Tun Ghafar
Rabu  02/05/18
( 1 -  18 )

1.  Semasa saya di bangku sekolah dulu, cita - cita saya ialah nak jadi Inspektor Polis.

2. Kawan baik saya, Johari Nasir (anak tiri Gabenor Melaka) dan Ramli Omar (anak cikgu) meneruskan kerjaya mereka sebagai pegawai polis berpangkat tinggi sehingga bersara.

3.  Cita-cita saya berubah apabila meneruskan pelajaran di Australia.

4.  Minat saya dalam politik bermula pada awal 1966 dengan penglibatan dalam Persatuan Penuntut-Penuntut Malaysia di Sydney.

5.  Pada pilihanraya pertama bagi saya, saya telah menang DUN Ayer Molek tanpa bertanding, diikuti kemudian  dengan dua pilihanraya peringkat Parlimen di kawasan Batu Berendam, Melaka.

6.   Sebelum saya, Batu  Berendam pernah diwakili oleh Tan Sri Chong Hong Yan, bekas Menteri Kesihatan dan Tun Tan Siew Sin, bekas Presiden MCA  dan  juga Menteri Kewangan.

7.  Di antara  Ketua Polis Negara yang saya kenal dan hormat ialah Tun Haniff Omar.

8.  Baru - baru ini apabila berlaku skandal seks melibatkan Dzulkifli Ahmad, Ketua Persuruhjaya SPRM , Tan Sri Fuzi, Ketua Polis Negara telah memberi persetujuan bersemuka dengan saya dan dua orang rakan yang lain.

9.  Malangnya perjumpaan itu hanya diadakan dengan Dato Wan Ahmad Najmuddin Mohd, Pengarah CID PDRM  dan beberapa Pegawai tinggi polis yang lain.

10.  Alasan kenapa Tan Sri Fuzi tidak dapat hadir memang tidak masuk akal iaitu kononnya beliau kena menghadiri Forum Bandar Sedunia yang dihadiri oleh Perdana Menteri.

11.  Ekoran kegagalan beliau menghadirkan diri pada perjumpaan tersebut, saya telah menulis "Kes KP  SPRM - Mengapa Ketua Polis Lari?”

12.  Baru-baru ini umum digemparkan bagaimana seorang calon di kawasan DUN Rantau dalam Parlimen Rembau, Negeri Sembilan telah dihalang daripada memasuki dewan untuk menyerahkan borang pencalonan oleh kira-kira 20 orang anggota polis.

13. Tindakan anggota-anggota polis yang tak berakal dan tak bertamadun itu telah menyebabkan calon tersebut, Dr. S Streram gagal menyerahkan borang pencalonannya berserta Surat Tauliah pada waktu yang ditetapkan.

14.  Yang amat malang dan memalukan seluruh warga polis ialah apabila Tan Sri Fuzi selaku Ketua Polis Negara sewenang-wenangnya membuat penafian bahawa anggota-anggota polis tersebut TIDAK  MENGHALANG  calon tersebut dari memasuki dewan penamaan calon.

15.  Pendirian atau stand Ketua Polis Negara ini adalah satu yang tidak bijak dan tidak bertanggungjawab. Tindakan beliau itu adalah tidak setimpal dengan jawatan yang disandangnya.

16.  Selaku Ketua Polis Negara sepatut nya beliau bertindak secara professional, siasat dahulu, barulah buat pendirian, bukan sebaliknya.

17. Dengan kes skandal seks melibatkan KP SPRM  yang ditutup begitu sahaja oleh kerajaan dan terbaharu penipuan KPN sendiri berhubung pencalonan di Rantau, ia bagaikan kata pepatah, harapkan pagar, pagar makan padi.

18. Kalau inilah tingkah laku dan sikap  pegawai tinggi yang  kerajaan ada, maka tak hairanlah jika sekiranya Tsunami Rakyat akan berlaku pada Hari Rabu  9hb Mei ini nanti.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...