Sunday 11 August 2019

20181227 BAKAL SULTAN YANG RENDAH AKHLAK

BAKAL SULTAN YANG RENDAH  AKHLAK

Tamrin Tun Ghafar

Khamis - 27/12/18
( 1 -  23 )

1.   Bukan Sultan tak kenal siapa suami Dang Anum.

2.  Namum tanpa ambil peduli pengorbanan suami Dang Anum Megat Seri Rama,  Laksamana Bentan , Sultan yang tidak berhati perut dan nak menunjukkan kuasa ,  beliau terus membunuh Dang Anum hanya kerana anak yang dikandung kempunankan seulas nangka.

3.  Walaupun berketurunan Temeggong iaitu rakyat biasa yang dipilih menggantikan Sultan Mahmood Mangkat DiJulang yang tidak meninggalkan zuriat , keturunan ini sehingga kini memang bertanggungjawab merosakkan imej Institusi Raja Berpelembagaan negara kita.

4.  Berbagai kezaliman, rompakan  dan perkara bodoh yang dilakukan oleh keluarga Sultan Johor ini.

5.  Ini termasuklah membunuh, mencedera, menggambil tanah - tanah negeri Johor yang berpotensi dan menjualkannya  semula dengan keuntungan yang lumayan.

6.    Bukan setakat tanah sahaja tapi  bauxite dan pasir sungai serta laut juga dijual secara haram kepada Republik Singapura.

7.  Pulau kecil yang pernah dipunyai  oleh Johor dan dijual oleh Raja Hussain kepada penjajah British dahulu kini sudah membesar.

8.  Inilah akibat perbuatan tamak Sultan dan anaknya melalui rakan kongsinya , seorang pemimpin UMNO  Bahagian di Johor merompak pasir laut kepunyaan Kerajaan Pusat secara besar - besaran dan dijual ke Singapura.

9.  Operasi rompakan ini dilakukan sejak beberapa tahun dahulu; ia adalah kehilangan pendapatan hasil berbilion ringgit kepada Kerajaan Pusat.

10.  Kastam, Jabatan Laut dan lain - lain Jabatan sama ada telah disumbat dedak atau takut bertindak kerana takut Sultan dan anaknya murka.

11.  Mereka ini masih menggangap bahawa Sultan itu Tuhan , Malaikat atau Dewa yang tak boleh disentuh.

12.  Semua Sultan atau Raja kita adalah TERTAKLUK  JUGA  KEPADA  PERLEMBAGAAN 
DAN UNDANG  UNDANG  NEGARA ; sabit kesalahan mereka juga  boleh didakwa dan dipenjarakan.

13.  Rakyat begitu hairan kenapa polis sehingga kini tidak bertindak terhadap anak raja yang begitu bidap, kurang ajar dan tidak berakhlak itu sedangkan tindakan tegas dan pantas terhadap sesiapa sahaja rakyat yang bersalah walaupun kesalahan itu jauh lebih kecil dari Sultan dan anaknya.

14.   Reaksi terhadap Syed Saddiq  Syed Abdul Rahman baru - baru ini oleh anak Raja yang bakal diangkat sebagai Sultan TIDAK langsung mencerminkan ciri - ciri seorang Islam dan anak bangsawan yang baik.

15.  Syed Saddiq hanya  mengucapkan dan mendokan agar anak raja tersebut dipanjangkan umur sempena menyambut hari lahirnya , namun ia dijawab dengan begitu kasar sekali.

16. Ini adalah satu pelajaran dan ingatan kepada Syed Saddiq, Menteri-Menteri dan Menteri Besar beserta EXCO dan Wakil Rakyat Johor, mulai hari ini tak perlu lagi nak beria-ia sangat mengambil hati Sultan dan anaknya itu sedangkan bunga dibalas dengan najis.

17. Jika nak juga buat ucapan sedemikian tak payahlah nak buat melalui media sosial, cukup dengan hantar kad atau surat.

18. ‘Bulat  Air Kerana Pembetong, Bulat Manusia Kerana Sepakat'.

19. Lidi kelapa boleh dipatah - patahkan jika ia hanya sehelai sahaja tetapi  boleh jadi penyapu sampah jika ia bersatu.

20. Kepada Tun Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri , kata - kata Azman Attar ( arwah )  'When You Are In Power , You Must Be Powerful or You Are Bloody Fool'.

21. Kepada Sultan Johor ajarlah anaknya itu
bersopan santun dan menghormati orang lain.

22. Kepada Sultan-Sultan lain TOLONGLAH juga nasihatkan Sultan Johor ini sebelum nasi menjadi bubur.

23. Jangan sampai kemurkaan rakyat terhadap perangai dan tingkah laku Sultan dan anaknya tidak boleh dibendong akhirnya.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...