Sunday 11 August 2019

20190103 ANTARA KING EDWARD VIII DAN KING MUHAMMAD V

ANTARA  KING  EDWARD VIII  DAN  KING  MUHAMMAD  V

Tamrin Tun Ghafar

Khamis - 03/01/19
( 1 - 25 )

1.   King Edward VIII menjadi Raja hanya selama 326 hari sahaja.

2.  Beliau yang diangkat sebagai Raja pada 20hb Januari 1936 dan  turun takhta pada 11 hb Disember pada tahun yang sama.

3.  Dalam tulisan saya 'FROM RUSSIA WITH LOVE ' bertarikh 23hb November 2018, saya telah membayangkan betapa mulianya cinta seorang Raja England terhadap kekasihnya, Wallis Simpson , seorang janda dari Amerika Syarikat.

4.  Walaupun bukan beragama Islam dan  tidak pun terlibat dalam apa - apa skandal seperti dalam adegan  lucah ‘Reality Show’ namun bagi memelihara nama baik Negara dan bagi mengekalkan Institusi Raja Berpelembagaan itu sendiri maka King Edward memilih untuk turun takhta.

5.  Itulah pengorbanan tinggi seorang insan ( Raja ) yang mempunyai prinsip hidup yang harus menjadi contoh kepada seluruh Raja - Raja yang ada.

6.  Dengan melepaskan jawatan oleh Raja Nazrin, Sultan Perak sebagai Pemangku Agong , ini bermakna Sultan Muhamaad V sudah pun kembali ke tanahair bagi menyambung tugas beliau sebagai Yang Di Pertuan Agong.

7.  Sama ada percutian selama 2 bulan  atas alasan perubatan itu benar atau sebaliknya, tidaklah  dapat dipastikan.

8.  Begitu juga gambar - gambar  majlis perkahwinan beliau bersama wanita Russia itu di Moscow masih kekal sehingga kini sebagai satu misteri.

9.  Biasanya perkahwinan bagi   kali kedua atau lebih dari satu, ia dirahsiakan kerana tidak mahu mengundang masalah daripada isteri pertamanya.

10.  Biasanya yang membawa isteri  pulang ke rumah setelah berkahwin senyap - senyap ialah Mat Rempit atau Mat Pit iaitu Penagih Dadah saja.

11.  Ini jauh berbeza dengan perkahwinan  'Raja Sehari' di mana kaum keluarga dan sahabat andai dijemput bagi meraikannya bersama.

12.  Kalau benarlah Agong telah  bernikah dan telah mengadakan majlis perkahwinannya di Moscow TANPA memberitahu rakyat apatah lagi Perdana Menteri, ia adalah satu perbuatan yang tidak salah untuk dikutuk.

13.  Seperti yang saya tulis sebelum ini , yang berkahwin itu ialah Tengku Faris  Ibni Tengku Ismail Petra, Sultan Kelantan ke 29 yang telah dipilih sebagai Yang Di Pertuan Agong ke 15 BUKAN  Faris bin Ismail dari Kampung Wakaf Chek Mek , Kelantan.

14.  Jika beliau tidak tahu membezakan kedudukannya sebagai Sultan dan Agong, sepatutnya Majlis Penasihat Di Raja atau sekurang - kurangnya  Pegawai Kanan atau Pegawai Protokol boleh menasihatkan  beliau dalam perkara sebigini, melainkan mereka juga tidak tahu menahu mengenai perkahwinan itu.

15.  Sehingga kini rakyat masih bermain teka teki sama ada gambar - gambar perkahwinan Agong itu benar atau tidak; begitu juga gambar - gambar lucah dan adegan video seks rambang  dalam kolam renang dan atas katil seorang wanita dengan lelaki yang tidak dikenali itu adalah wanita yang kini menjadi isteri Sultan Serambi Mekah dan juga Yang Di Pertuan Agong.

16.  Rakyat yang menanggung elaun dan lain - lain kaedah kehidupan Agonf BERHAK  diberitahu perkara sebenarnya BUKAN dirahsiakan dari mereka, melainkan beliau menganggap rakyat negara ini tidak penting.

17.  Jika benarlah Agong memang telah berkahwin dengan wanita tersebut maka beliau harus mengikut jejak langkah King Edward iaitu TURUN TAKHTA serta merta secara sukarela.

18.  Jika sekiranya beliau enggan berbuat demikian, maka Majlis Raja - Raja perlu menasihatkannya dan jika berdegil juga maka beliau perlu DIPECAT sebagai Yang Di Pertuan Agong.

19.  Di peringkat Negeri pula terserah pada Majlis Penasihat Di Raja mengambil tindakan.

20.  Sama ada ini merupakan balasan ALLAH SWT terhadap beliau yang  'merampas  kuasa' daripada ayahnya, Sultan Kelantan ketika itu yang masih hidup sehingga kini, hanya ALLAH 
sahaja yang mengetahuinya.

21. Tak semestinya dengan kopiah, serban, jubah dan capal yang dipakai itu menandakan keimanan seseorang.

22.  SEKALI  AIR  BAH , SEKALI  PANTAI  BERUBAH.

23. Terserahlah kepada Majlis Raja - Raja sama ada mahu bertindak bagi menyelamatka Institusi Raja Berperlembagaan atau sebaliknya; pisau berada di tangan anda.

24.  JANGAN  DISEBABKAN  SETITIK NILA , MAKA  ROSAK  SUSU  SEBELANGA.

25.  Semoga Agong , Raja - Raja dan rakyat dapat memikirkan pandangan dan teguran  saya ini dengan rasional.

Terima Kasih.

1 comment:

  1. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...