Sunday 14 October 2018

20180818 DAH PATUT PUN MCA DIPADAMKAN

DAH  PATUT  PUN  MCA  DIPADAMKAN

Tamrin Tun Ghafar

Sabtu -  18/08/18
( 1 -  23 )

1.  Sir Tun Tan Cheng Lock , bapa kepada Tun Tan Siew Sin telah dipilih sebagai Presiden MCA yang pertama apabila parti itu ditubuhkan pada 27/02/1949.

2.  Tujuan utama penubuhan Malayan Chinese Association atau MCA ialah untuk menjaga hal ehwal dan kebajikan masyarakat Tionghua.

3.  Pada tahun 1952 , MCA telah bergabung dengan  Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau PEKEMBAR tetapi ia lebih  dikenali  dengan UMNO , iaitu ringkasan pendek bahasa Inggeris - United Malay National Organisation  dan  Malayan Indian Congress atau MIC  dengan menubuhkan parti PERIKATAN.

4.  Kapal Layar telah dipilih sebagai logo atau lambang parti tersebut.

5.  Selepas Tun Abdul Razak Hussein menggambil alih kepimpinan parti dan negara sebagai Perdana Menteri kedua, lahirlah Barisan Nasional atau BN untuk menggantikan Perikatan.

6.  BN yang diwujudkan pada 1hb Januari 1973 dianggotai sama oleh parti seperti Gerakan, PPP dan beberapa buah parti dari Sabah dan Sarawak.

7.  Malah PAS yang di pimpin oleh Datuk Asri Muda pernah menganggotai BN walau pun untuk beberapa waktu sahaja iaitu selepas diusir keluar dari BN.

8.  Selepas kepimpinan Tun Tan Siew Sin, tujuan asal penubuhan MCA telah mula berubah.

9.  Dari parti yang memperjuangkan kebajikan masyarakat Tiongha ia sudah menjadi parti  'taukey’.

10.  Bukan sahaja TIDAK PERNAH orang Melayu diberi peluang bertanding atas tiket MCA tapi yang LEBIH DASHYAT lagi tak seorang pun  orang Melayu   dibenarkan menjadi ahlinya.

11.  Yang peliknya setiap kali pilihanraya,   hampir kesemua calon MCA bertanding di kawasan  majoriti pengundinya ialah Melayu; dalam erti kata sebenarnya MCA berjaya mengguna/menipu orang Melayu sejaka pilihanraya pertama lagi.

12.  Dasar mereka berbeza dengan DAP, walaupun berbagai tuduhan dilemparkan terhadap parti itu, namun ramai ahlinya terdiri dari orang  Melayu.

13. Dari mula ditubuhkan hingga sekarang ramai pula wakil rakyat Melayu sama ada di peringkat DUN mahupun Parlimen yang mewakili parti tersebut ( DAP ).

14. Walaupun MCA  begitu 'chauvanist' dan 'racist' tetapi pengundi - pengundi Tionghua sendiri mula menolaknya
pada setiap kali pilihanraya.

15. Kini keseluruhan wakil rakyat mereka hanya tinggal 3 orang sahaja , seorang Ahli Parlimen dan dua orang  ADUN.

16. Keadaan MCA sekarang tak ubah seperti hanya tiga batang gigi yang tinggal dan dah mula bergoyang.

17. Langkah yang paling baik ialah cabut sahaja gigi - gigi tersebut sebelum ianya  bernanah.

18. Oleh kerana terlalu terdesak  menghadapi DAP dalam pilihanraya kecil di DUN Balakong ini, tiba-tiba MCA  menggambil langkah yang tidak pernah berlaku sejak bersama UMNO dan MIC sejak tahun 1952:

1)  Buat pertama kali mereka tidak akan menggunakan lambang BN.

2.  MCA kini boleh pula bekerjasama dengan Pas dan Hadi sendiri mengarahkan ahli-ahlinya di Balakong agar mengundi calon MCA - ini kononnya dilakukan kononnya atas kesefahaman mereka adalah parti pembangkang.

Adakah Hadi dan pemimpin-pemimpin tertinggi Pas sudah lupa atau buat-buat lupa bagaimana MCA, Gerakan dan MIC mengugut kerajaan dan UMNO khasnya bahawa mereka akan menarik diri (berhenti) dari Kabinet jika sekiranya kerajaan meneruskan cadangan membentangkan usul melaksanakan RUU355?

19. Baru-baru ini Liow Tiong Lai, Presiden MCA dengan nada yang sombong mengumpamakan BN dengan pepatah Cina ‘Ming Cun Shi Wang’ yang membawa maksud  ‘Luaran BN Hanya Tinggal Nama Saja Sedangkan Realitinya BN Sudah Mati.’

20. MCA sebenarnya sudah mula meroyan, hilang pedoman, hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. Nyawa mereka hanya di hujung pedang sahaja.

21. Semoga kali ini pengundi-pengundi khasnya pengundi Melayu  sama ada UMNO mahu pun Pas di Balakong TIDAK membenarkan diri mereka ditipu dengan segala janji manis dan tipu helah MCA.

22. Pepatah Tionghua ada menyebut ' Nang Bo Tinang, Qui Boh Qui’ yang bermaksud 'Hantu Bukan, Manusia Pun Bukan'.

23. Makhluk sedemikian harus dihapuskan sahaja dari alam ini.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...