Sunday 14 October 2018

20180615 SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

SELAMAT  HARI  RAYA  AIDILFITRI

Tamrin Tun Ghafar

Jumaat  15/06/18
( 1 -  20 )

1.  Syukur Alhamdulillah umat Islam telah berjaya menunaikan ibadah- ibadah dalam bulan Ramadhan selama sebulan  dengan sempurna.

2.  Hari ini 1 Syawal, kita menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan rasa gembira.

3.  Semoga segala amalan baik yang dituntut ALLAH SWT dan yang telah ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad SAW menjadi pegangan hidup kita sehingga kita kembali kepadaNYA.

4.  Tahun 2018 ini merupakan tahun yang penuh sejarah dan cabaran.

5.  Bermula pada hari Rabu  9hb Mei, UMNO dan Barisan Nasional ( BN ) yang telah memerintah negara selama 61 tahun buat pertama kali telah kalah kepada parti Pakatan Harapan ( PH ).

6.  Pada usia 93 tahun , Tun Dr. Mahathir Muhamnad yang pernah menjadi Ketua Kerajaan selama 22 tahun dipilih semula sebagai Perdana Menteri ke-7.

7.  Malangnya upacara mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri sama ada disengajakan atau tidak telah tertangguh dari jam 9.30 pagi ke 5 petang dan akhirnya ke 9. 30 malam, inilah kali pertama perkara seperti ini berlaku sejak negara mencapai kemerdekaan.

8.  Selama 10 hari lamanya surat Perdana Menteri yang mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara yang baru telah tidak mendapat maklum balas dari Istana Negara.

9.  Dalam perutusan sempena  Hari Raya, Yang Dipertuan Agong menyatakan baginda dan Raja - Raja sentiasa bertindak mengikut Perlembagaan dan Undang - Undang.

10.  Apakah  berkempen secara terbuka menentang Tun Mahathir dan partinya oleh Sultan Johor dan anaknya, Tunku Mahkota Johor, melengah-lengahkan perlantikan Perdana Menteri dan Peguam Negara bertepatan dengan Perlembagaan Negara?

11.  Teguran A Kadir Jasin terhadap Agong dan Raja - Raja memang tepat dan berpatutan, beliau sepatutnya tidak  perlu melepaskan jawatan selaku jurucakap ' Council of Eminent People'.

12.  Tak tahulah siapa yang telah berjaya menyakinkan Tun Mahathir untuk  bertemu Zahid Hamidi tetapi yang penting dan menggelikan hati apabila Zahid selaku Pemangku Presiden UMNO sendiri telah meminta nasihat Tun Mahathir, orang yang telah menumbangkan UMNO bagaimana hendak memulih dan  menguatkan UMNO semula.

13.  Ada yang beranggapan tanpa menyebutnya,  Zahid berharap kes jenayah yang telah dilakukan dulu terhadap Amir Bazli dan kes saham Syarikat Kertam Holdings Berhad dan Tekala Berhad tidak akan dibuka semula.

14. Tak tahulah apa perkataan yang sempurna yang  boleh digunakan apabila Zahid meminta polis memulangkan duit  samun yang dirampas  dari rumah Najib dan kondo mewah anaknya atas alasan duit yang berjumlah RM114 juta itu adalah kepunyaan UMNO.

15.  Mengapa duit sahaja yang di minta, sedangkan lebih 300  beg berjenama Berkin, lebih 80 jam tangan bernilai berjuta ringgit dan barang - barang kemas yang diperbuat dari emas dan berlian tidak pula di tuntutnya?

16.  Inilah kualiti pimpinan UMNO yang masih mengamalkan perangai lama seolah - olah mereka berkuasa lagi.

17.  Kejatuhan empayar Kesultanan Melayu Melaka adalah disebabkan politik Istana sendiri.

18.  Pantun
" Kalau Roboh Kota Melaka,
Papan Di Jawa Saya Dirikan
Kalau Sungguh Bagai DiKata, Nyawa Dan Badan Saya Serahkan"
mungkin masih boleh di ambil kira.

19.  KITA  MERANCANG  TAPI  ALLAH  JUA  YANG  MENENTUKAN.

20.  Kata - kata Megat Terawis semasa peristiwa Sultan Mahmod Mangkat Di Julang “Raja Adil Raja Di Sembah, Raja Zalim Raja Di Sanggah”.

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...