Sunday 14 October 2018

20180611 MENGAPA SULTAN PERLU MARAH?

MENGAPA  SULTAN  PERLU  MARAH?

Tamrin Tun Ghafar
Isnin  -  11/06/18
( 1 -  24 )

1.  Walaupun Sultan Selangor tidak menyebut siapakah yang dimaksudkan beliau yang kononnya tidak menghormati Raja-Raja, tapi tidak silap jika saya katakan orang yang dimaksudkan beliau ialah A Kadir Jasin.

2.  Sebenarnya majoriti rakyat hari ini amat berterima kasih kepada Sdr Kadir kerana ada juga  insan di kalangan kita yang sanggup mendedahkan kepincangan yang
dilakukan oleh kerajaan Najib yang memua-muakan Agong dengan segala kemewahan yang begitu besar.

3.  Jika jumlah RM256 juta yang diperuntukan dan dibelanjakan oleh Agong dalam tempoh satu setengah tahun itu benar, ia bermakna wang rakyat dikorbankan sebanyak  RM13.8 juta sebulan.

4.  Katakanlah  jumlah tersebut hanya RM50 juta sahaja pun ia tetap susah bagi rakyat menerimanya kerana jika dibahagikan dengan 18 bulan, ia membawa erti setiap bulan perbelanjaan mengurus  Agong ialah RM2.7 juta.

5.  Mengapa dan kenapa Najib beria-ia  sangat berbuat demikian? Jawapannya mungkin rakyat akan ketahui satu hari nanti.

6.  Begitu juga sudah kedengaran berbagai  projek  yang memberi keuntungan lumayan diberi kepada beberapa orang Sultan melalui orang - orang dan syarikat - syarikat tertentu. Wallahualam !!

7.  Seramai 7 juta rakyat Malaysia didapati masih menagih bantuan kerajaan melalui BR1M atau kini dikenali Bantuan Sara Hidup.

8.  Apakah Sultan tahu dan peduli bagaimana masih ramai lagi rakyat yang tak mampu menyediakan wang permulaan atau deposit untuk membeli rumah murah dan motosikal, apatah lagi membeli kereta?

9.  Setakat menaiki bot dengan diiringi beberapa orang kenamaan bagi melihat operasi menyelamat setiap kali musim tenkujuh hanya boleh memberi rangsangan kepada mangsa yang dilawati itu saja.

10.   Dalam masa yang sama, ada Sultan, anak dan keluarga mereka sibuk menayang  kemewahan dengan mempamerkan jumlah kereta dan kenderaan termasuk kapalterbang yang mereka miliki.

11.  Cuba bayangkan berapa mewah dan hebatnya mereka menyambut Hari Raya jika dibandingkan sesetengah rakyat miskin?

12.  Terlalu banyak insiden yang menyayat hati yang mana Sultan yang  'komited' menjaga hak dan kebajikan rakyat seharusnya membuat sesuatu.

13.  Kes di mana seorang ibu tunggal yang miskin bersama anak kecilnya dipenjarakan kerana terpaksa mencuri sekotak milo untuk melayani permintaan anak kecil itu masih terbayang - bayang di mata saya.

14.  Sultan dan keluarga tak perlu melalui kesusahan itu semua.

15.  Bersyukurlah kepada ALLAH SWT yang memberi segala nikmat dan rezeki  serta berterima kasihlah kepada rakyat yang meletakkan  mereka di takhta yang ada sekarang.

16.  Teguran saya ini adalah bagi bagi kebaikan bersama - Sultan kekal di istana dan rakyat pula terbela - bukan perjalanan sehala sahaja atau dalam bahasa Inggeris  'one way traffic'.

17.  Tiada Sultan atau Raja jika tanpa rakyat, justeru  kongsikanlah kekayaan yang ALLAH SWT berikan.

18.  Sebagai contoh , Queen Elizabeth di England membayar segala jenis cukai sama seperti rakyat biasa, ini termasuk cukai import dan cukai jalan bagi  kenderaan peribadi mereka.

19. Tak tahulah  sama ada Sultan Johor dan anak-anaknya  sebagai contoh, membayar segala cukai atau tidak terhadap kira - kira 300 buah kenderaan mewah yang mereka miliki,  seperti rakyat yang lain yang terpaksa membayar cukai demi negara.

20.  Bagi mengelakkan sebarang kekeliruan dan salah faham untuk selama - lamanya,  maka saya cadangkan 2  perkara ini dilakukan segera :

1)  Kerajaan hari ini yang mengamalkan dasar ketelusan dan jimat cermat,  setiap kali belanjawaan dibentangkan perlu juga  membentangkan belanjawaan untuk Agong , dan  begitu juga bagi setiap negeri  yang mempunyai Sultan atau Raja, lagi pula setiap sen yang dibelanjakan adalah hasil cukai dari rakyat.

2)  Parlimen  hendaklah merangka dan meluluskan apa - apa perkara yang boleh dan sebaliknya untuk dilakukan oleh Agong dan setiap Sultan.

Perkara ini perlu dikemukakan dengan sejelas - jelas nya semoga perhubungan baik  antara Sultan dan rakyat berkekalan buat selama - lamanya.

21.  Semoga sejarah Maria Anthonette di Perancis dan keluarga Csar di Russia  tidak akan sekali - kali belaku di negara kita ini.

22. Tumbangnya kubu UMNO / BN diJohor adalah satu amaran keras rakyat negeri itu terhadap Sultan Johor dan anaknya Tunku Mahkota Johor agar mereka tidak mencampuri hal ehwal politik dan pentadbiran negeri. Segala kuasa rakyat seperti hal ehwal tanah dan pembangunan MESTILAH dipulangkan semula kepada rakyat melalui kerajaan yang telah diberi mandat dan kepercayaan dalam pilihanraya.

23. Sultan harus bertindak mengikut Perlembagaan dan Undang - Undang.

24. APAKAH  HILANG  BISA  ULAR  MENYUSUR DI BAWAH  AKAR?

Selamat  Berpuasa dan Berbuka dan berkongsi membaca tulisan saya ini.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...