Sunday 14 October 2018

20181013 SUDAH SAMPAI MASANYA ANAK MELAKA JADI TYT

SUDAH  SAMPAI  MASANYA ANAK  MELAKA  JADI  TYT

Tamrin Tun Ghafar

Sabtu - 13/10/18
( 1 -  29 )

1.  Hari ini adalah tarikh kelahiran Tun Khalil Yaakob , Yang Di Pertua Negeri Melaka yang ke-80 tahun. Jawatan ini dipegangnya sejak 2004 lagi.

2.  Dari segi umur jika arwah Tun Ghafar masih hidup , ia bermakna Tun Khalil 13 tahun lebih muda dari beliau.

3.  Pada mulanya Ketua Menteri menawarkan saya gelaran terhormat yang membawa gelaran Dato.

3.  Untuk makluman, sebelum ini sebanyak 3 kali tawaran oleh Ketua Menteri - Ketua Menteri  yang terdahulu  telah saya tolak tawaran tersebut.

4.  Kali ini saya menolaknya sekali lagi dan sebaliknya mencadangkan gelaran tertinggi negeri Melaka , iaitu Darjah yang membawa gelaran Dato Seri Utama diberikan kepada arwah ayah saya, Tun Abdul Ghafar Baba.

5.  Cadangan ini saya kemukakan  atas dasar penghargaan dan penghormatan terhadap jasa arwah yang begitu banyak sekali bagi rakyat dan negeri Melaka.

6.  Cadangan saya itu telah dipersetujui oleh  Saudara Adli Zahary, Ketua Menteri; malah pejabat beliau telah pun mengirim saya butiran lanjut berhubung perkara tersebut.

7.  Sebenarnya  tak perlu pun anugerah itu diberikan kepada arwah Tun Ghafar kerana semasa hidup dahulu Kerajaan Pusat dibawah pimpinan  Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu telah pun mengiktiraf jasa dan bakti beliau kepada Negara dengan gelaran tertinggi  ‘Tun’.

8.  Beberaoa tahun lepas sempena 'Hari Wilayah’ atas cadangan Tengku Adnan Tengku Mansor, Menteri Wilayah ketika itu, Yang Di Pertuan Agong telah menganugerahkan darjah kebesaran Dato Seri Utama kepada arwah Tun Ghafar.

9.  Pengiktirafan ini dibuat bagi mengenang jasa arwah semasa memimpin UMNO dan Barisan Nasional ( BN ) Wilayah Persekutuan di suatu ketika dahulu.

10.  Bagaimanapun, beberapa hari lepas, saya dimaklumkan oleh Setiausaha Politik Ketua Menteri bahawa Tun Khalil selaku TYT  tidak setuju anugerah tersebut diberikan kepada arwah  bapa saya (disertakan  teks pesanan dari Saudara Ashraf, Setausaha Politik Ketua Menteri Melaka itu).

11.  Kepada kami sekeluarga penolakan itu adalah perkara kedua, lagi pun ia tidak boleh dibawa ke kubur bagi menentukan Syurga dan Neraka  bagi seseorang.

12. Yang menjadi tanda tanya ialah apakah Tun Khalil menganggap jasa arwah tidak setimpal dengan anugerah yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri; apakah beliau selaku Ketua Menteri  dahulu tidak pernah berjasa dan berbakti kepada rakyat dan negeri Melaka atau pernahkah beliau merompak  kawasan balak dan kekayaan negeri seperti yang pernah dilakukan oleh beberapa Ketua Menteri dan Menteri Besar sebelum ini?

13.  Tahukah beliau arwah Tun Ghafar merupakan Ketua Menteri pertama yang dipilih rakyat sejurus selepas Merdeka.

14. Sedarkah  Tun Khalil bahawa arwah Tun Ghafarlah yang bertanggungjawab  melakar Bendera Negeri Melaka yang maseh berkibar sehingga hari ini?

15. Saya sedar walaupun berlainan parti tetapi Saudara Adli dan rakan - rakan beliau seperti Mat Sabu, Salahuddin Ayub,  Mazlan Aliman  dan lain-lain amat menghormati arwah Tun Ghafar.

16. Apakah jasa mereka yang namanya tidak pernah didengar atau mereka yang baru diberi jawatan   tiba - tiba dianugerahkan dengan berbagai gelaran?

17. Malah jasa arwah Tun Ghafar, kalau mahu disebut jauh lebih besar kepada rakyat dan Negeri Melaka jika dibandingkan dengan Tun Khalil Yaakob sendiri.

18. Tun Khalil mungkin tidak tahu, demi perjuangan sucinya, arwah Tun Ghafar ketika kembali kepada PenciptaNya bukan sahaja tanpa meninggalkan hutang, malah meninggalkan harta  yang tak sebanyak mana bagi dibahagi-bahagikan dengan sempurna oleh anak-anak beliau yang ramai.

19. Saya yakin jika arwah masih hidup  sudah tentu beliau ( Tun Khalil)  orang pertama yang akan berlari menganugerahkan ‘Bintang  dan Bulan’ kepadanya.

20. Sebahagian rakyat tahu apa yang dilakukan oleh Tun Khalil semasa  beliau memegang jawatan Menteri Besar Pahang, begitu juga semasa menjadi Menteri Penerangan dahulu.

21. Mungkin ramai tidak perasan mengapa Abdullah Badawi  melantik beliau sebagai TYT Melaka sejurus selepas menggambil alih jawatan Perdana Menteri menggantikan Tun  Dr. Mahathir.

22. Bermula dengan Tun Leong Yew Koh dari Perak sebagai TYT pertama , kemudian diikuti oleh Tun Malik dari Negeri Sembilan sehinggalah perlantikan Tun Khalil dari Pahang sejak 14 tahun yang lepas, semua TYT Melaka bukan merupakan anak Melaka.

23. Kita juga punyai cukup bukti bagaimana  Tun Khalil selaku TYT telah secara terang-terangan melibatkan diri melawat beberapa Bilik Gerakan UMNO /BN  sama ada di Melaka mahupun beberapa Bilik Gerakan UMNO /BN di Pahang  dalam pilihanraya yang lepas dan memberi nasihat serta rangsangan kepada petugas - petugas parti.

24. Beliau boleh menafikan tapi kita punyai ramai saksi yang sanggup tampil ke hadapan.

25. Kepada Saudara Adli, laksanakanlah tanggungjawab yang telah diamanakan dengan sebaik mungkin.

26. Buat pertama kalinya Rakyat Melaka telah menolak UMNO yang telah memerintah negeri itu sejak sekian lama.

27. Rakyat Melaka telah memilih Pakatan Harapan, yang seterusnya mengangkat Saudara sebagai Ketua Kerajaan Melaka.

28. SAUDARA  DI PILIH OLEH  RAKYAT  BUKANYA OLEH TYT.

29. Semoga pandangan saya ini dapat dikongsi bersama.

Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...