Sunday 14 October 2018

20180604 SEMOGA RAJA MENGHORMATI PERLEMBAGAAN

SEMOGA  RAJA  MENGHORMATI  PERLEMBAGAAN

Tamrin Tun Ghafar

Isnin  -  04/06/18
( 1 -  27 )

1.  Oleh kerana terlalu bosan dengan sikap UMNO / Barisan Nasional ( BN ) yang telah memerintah negara ini sejak 61 tahun lalu, rakyat telah menunjukkan taring mereka dengan menukar kerajaab dari BN  kepada Pakatan Harapan ( PH ).

2.  Tun Dr. Mahathir yang berusia hampir 93 tahun dan mempunyai pengalaman yang begitu luas telah diberi kepercayaan dan dilantik semula  sebagai Perdana Menteri.

3.  Rakyat sekali lagi mula resah dan bosan apabila upacara mengangkat sumpah jawatan  Perdana Menteri pada Khamis 10hb Mei  di Istana Negara di tunda dari jam 9.30 pagi kepada  5 petang dan akhirnya hanya menjadi kenyataan pada jam 9
malam.

4.   Agong ketika itu sepatutnya melaksanakan tugas dan tanggungjawab beliau tanpa perlu melengah - lengahkannya.

5.  Di luar Istana Negara rakyat yang marah dengan sikap Istana  mula berkumpul.

6.  Sepuluh hari lepas, atas persetujuan bersama pemimpin - pemimpin PH , YAB Tun Dr. Mahathir telah menasihatkan Agong agar memecat Apandi Ali selaku Peguam Negara.

7.  Apandi Ali yang dipilih sendiri oleh mantan Perdana Menteri  bagi menggantikan Ghani Patail, Peguam Negara yang telah dipecat  atas alasan yang tidak munasabah, telah gagal menjalankan tugas beliau dengan sempurna.

8.  Kesalahan serius beliau ialah menutup pekung Najib.

9.  Jika Agong ini bersetuju memecat Ghani dan melantik Apandi sebagai Peguam Negara, maka mengapa pula Agong bertindak seolah - olah tidak bersetuju dengan cadangan Kerajaan baru ini untuk memecat Apandi?

10.  Tommy Thomas , seorang  peguam yang amat pakar dalam bidang Perlembagaan adalah pilihan Kerajaan.

11.  Mengikut sumber ,  alasan yang diberi  ialah kononnya Tommy bukan berbangsa Melayu.

12.  Rakyat ingin tahu apakah Agong dan Raja - Raja  HANYA  bertakhta untuk orang Melayu sahaja  atau rakyat Malaysia keseluruhannya tanpa mengira kaum, budaya dan agama?

13.  Agong dan Raja - Raja JANGAN BERMAIN politik perkauman.

14.  Negara ini mengamalkan  sistem Raja Berpelembagaan BUKAN  Raja Mutlak  atau dalam bahasa Inggeris  'Constitutional Monarch' NOT 'Absolute Monarch'.

15.  Justeru,  Agung dan Raja - Raja bukan sahaja perlu menghormati malah  WAJIB mempertahankan Perlembagaan Negara ini.

16.  Seperti yang terkandung dalam Sumpah Jawatan, mereka  perlu menjalankan amanah dan tanggungjawab mereka mengikut Perlembagaan dan Undang - Undang.

17.  Segala tindakan rasmi mereka  MESTILAH berpandukan nasihat Perdana Menteri dan atau Menteri Besar negeri masing - masing.

18.  Perlembagaan MELARANG  Agong dan Raja - Raja mencampuri hal ehwal politik dan pentadbiran.

19. Rakyat Johor telah tidak pedulikan usaha Sultan mereka melobi rakyatnya menolak Tun dan partinya. Ini ada ingatan kepada Sultan dan anaknya Ismail agar TIDAK MENCAMPURI hal ehwal politik. Begitu juga perkara berhubung pentadbiran seperti hal tanah dan pembangunan.

20. Sebarang usaha yang bertentangan dengannya , mereka boleh di bawa ke Mahkamah Khas.

21. Jika alasan Tommy pernah memawakli Chin Peng, Ketua Komunis dahulu, apakah alasan UMNO sendiri yang telah menjalin hubungan persahabatan dan kerjasama erat dengan Parti Komunis China?

22. Jika alasannya  Tommy bukan seorang yang beragama  Islam bagi menasihat Majlis Raja - Raja tentang Hukum Syariah dan lain-lai  berkaitan Agama Islam, apa gunanya Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai oleh Mufti dan cerdik pandai Agama yang boleh dirujuk?

23. Sejak dulu lagi Tun sememangnya TIDAK  suka berkonfrantasi dengan Raja - Raja ( sila rujuk tulisan saya "Sultan Bukan Tuhan” beberapa bulan sebelum ini )

24. SETIAP  KESABARAN  ADA  HADNYA.

25. Selama ini rakyat TIDAK  PERNAH peduli tentang bagaimana sebahagian duit hasil titik peluh mereka digunakan bagi menjaga keselesaan setiap orang Raja dan keluarga mereka.

26. Semoga pandangan saya ini akan dapat mengelakkan Krisis Perlembagaan yang baru.

27. SEMOGA  PISAU  DI TANGAN  TIDAK  DISALAHGUNAKAN.

Mohon diedarkan.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...