Sunday 14 October 2018

20180822 SIAPA YANG USIK PERLEMBAGAAN

SIAPA  YANG  USIK  PERLEMBAGAAN

Tamrin Tun Ghafar

Rabu - 22/08/18
( 1 - 25 )

1.  "Unsur - unsur tradisi dalam Perlembagaan tidak usah diusik bagi memastikan keharmornian dan keamanan dapat dikekalkan" - kata Sultan Kedah baru-baru ini.

2.  Unsur - unsur tradisi yang dimaksudkan itu ialah yang berhubung dengan kewujudkan institusi Diraja, hak istimewa orang Melayu dan Islam sebagai agama rasmi.

3.  Perkara yang disebutkan itu selalu didendangkan sejak merdeka sehingga kini dan akan terus diulangi selagi dunia tidak kiamat.

4.  Bak kata Hang Tuah - "Tidak Hilang Melayu Di Dunia”.

5.  Dari Agong ke Sultan , dari Perdana Menteri ke Menteri Besar, dari Ketua Setiausaha  Negara ke Pegawai Daerah dan Pengarah Tanah  hinggalah  ke budak pejabat dan pemandu kereta , hampir 95% daripadanya adalah orang Melayu.

6.   Berbagai dasar dan agensi digubal dan diwujudkan dengan satu tujuan iaitu bagi menentukan orang Melayu tidak  ketinggalan di tanah airnya sendiri.

7.  Kini kira - kira tiga juta Tanah Simpanan  atau Malay Reserve Land telah lesap tanpa diganti dengan sempurna.

8.   Hari ini hampir 5 juta rakyat Bangla, India, Nepal, Indon dan Myanmar membanjiri negara  kita, begitu juga rakyat dari China; satu angka yang amat menakutkan iaitu lebih 15% daripada jumlah penduduk kita yang seramai 30 juta.

9.  Projek - projek rasaksa seperti Forest City di Johor, Melaka South Gate  dan banyak lagi sedang dibangunkan oleh syarikat - syarikat dari Negara China.

10.  Begitu juga dengan East Coast Rail Link ( ECRL), High Speed Railway ( HSR ), hartanah strategik seperti tanah Lapangan Terbang Tentera Udara Sungai Besi ,  Kuala Lumpur.

11.  Isu - isu serius yang membabitkan agama Islam seperti pertukaran agama dari Islam ke agama kristian, LGBT , perhubungan sejenis kini begitu berleluasa.

12.  Tak cukup dengan itu negara di gemparkan pula dengan pendedahan skandal 1MDB, rompakan demi rompakan oleh Najib dan Rosmah secara bermaharajalela semasa berkuasa dahulu.

13.  Rakyat  ketika itu terus tertekan tanpa sebarang pembelaan oleh mereka yang kononnya  'payung' yang melindungi mereka.

14.  Apa yang kita lihat hak rakyat dikikis sedikit demi sedikit.

15.  Di Johor sebagai contoh, Sultan mencampuri hal ehwal politik dan pentadbiran negeri tanpa memperdulikan Perlembagaan dan Undang - Undang Tubuh Kerajaan Negeri.

16.  Begitu juga di beberapa  negeri lain.

17.  Ada Sultan yang menggunakan kedudukan bagi mengkayakan diri mereka dan keluarga sama ada dengan 'memaksa' Menteri Besar memberi tanah , balak dan pasir  dan ada pula yang 'menjual' Darjah Kebesaran  yang membawa gelaran Dato dan sebagainya.

18 . Sedang ada rakyat yang masih hidup sebagai peminta sedekah, tapi dalam masa yang sama ada pula di kalangan Raja-Raja yang bermegah-megah dengan istana-istana dan koleksi kereta mewah mereka. Ada pula yang menayang kapalterbang milik peribadi mereka.

19.  Rakyat  berhak tahu apakah peranan Raja-Raja yang sepatutnya menjadi payung atau ‘penyelamat’ kepada rakyat.

20.  Apakah mereka dengar tangisan bayi yang kelaparan dek kemiskinan dan rintihan rakyat yang memerlukan bumbung yang sempurna?

21.  Sudah 61 tahun kita merdeka selepas dijajah Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun tapi masih ada sebahagian rakyat khasnya orang Melayi hidup mereka terumbang-ambing tak ubah seperti sampah di laut - mereka dahagakan pembelaan.

22.  Perdana Menteri ,  Menteri Besar dan Ahli Mesyuarat Kerajaan ( EXCO ) diamanahkan oleh rakyat bagi menjaga kepentingan mereka  dan menyelesaikan masalah ekonomi negara yang ditinggalkan Najib dan kerajaan BN, justeru  mereka MESTI memberi keutamaan yang lebih kepada rakyat dari Raja-Raja yang begitu selesa hidup mereka.

23.  Apabila rakyat murka, Kerajaan yang pernah berkuasa berpuluh tahun lamanya pun boleh di tumbangkan.

24.  Mudah-mudahan kita semua, Agong, Raja, Perdana Menteri, Menteri Besar dan rakyat jelata diberi petunjuk dan hidayahNya sempena Hari Raya Korban ini.

25.  Semoga Kerajaan PH yang di pimpin oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir bertegas bagi membetulkan keadaan tanpa ada  gangguan dari mana -  mana pihak.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...