Sunday 14 October 2018

20180708 RM10 JUTA - SIAPA YANG MEMFITNAH, ZAHARIN ATAU ROSMAH?

RM10  JUTA  -  SIAPA  YANG  MEMFITNAH, ZAHARIN  ATAU  ROSMAH?

Tamrin Tun Ghafar

Ahad - 08/07/18
( 1 - 18 )

1.  Sudah sekian lama rakyat khasnya penduduk Negeri Sembilan menunggu - nunggu jawapan yang lebih jelas, akhirnya menjadi kenyataan jua.

2.  Sehari sebelum Najib Tun Razak ditangkap oleh SPRM, sahabat saya Zaharin Md. Yassin telah menemui Najib dan isterinya di rumah mereka di Taman Duta, Kuala Lumpur.

3.  Mengikut kata Zaharin,  ada dua perkara penting yang disebut oleh Rosmah di hadapan Najib sendiri.

4.  Pertama,!bagi  menentukan kemenangan dalam pilihanraya umum baru - baru ini, Mustapha Mohamed selaku  Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan ada menggambil wang sebanyak RM35 juta daripada Najib.

5.  Sama ada wang tersebut diagih-agihkan kepada setiap calon UMNO / BN atau digunakan sepenuhnya untuk jentera parti, itu terserahlah kepada yang terlibat untuk menjelaskannya.

6.  Setinggi gunung sekali pun wang dicurahkan, rakyat Kelantan khasnya mereka yang tinggal di perantauan tetap tidak percaya kepada janji - janji manis UMNO/BN.

7.  Mereka lebih rela  makan kangkung dari terus ditipu oleh pemimpin - pemimpin UMNO.

8.  HANYA  JAUHARI  SAHAJA  YANG  MENGENAL  MANIKAM.

9.  Perkara kedua dan yang tidak kurang pentingnya disebut oleh Rosmah kepada Zaharin ialah bagaimana Najib semasa berkuasa dahulu  telah  MENYELAMATKAN
Mohamad Hassan atau Mat Hassan dalam kes wang
RM10 juta yang dihantarnya ke London melalui sebuah syarikat Pengurup Wang atau Money Changer.

10. Di bawah Akta tertentu Bank Negara Malaysia ( BNM ), lesen syarikat tersebut telah digantung atas penglibatan dalam penghantaran yang tidak mengikut peraturan.

11.  Isu ini telah diperkatakan dan disoal begitu hangat sama  di dalam Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan mahu pun di Parlimen.

12.  Malah difahamkan beberapa laporan polis dan SPRM telah disusuli kemudiannya, tetapi Mat Hassan selaku Menteri Besar ketika itu tidak pernah diambil apa-apa tindakan.

13.  Kini satelah ditewaskan di peringkat Pusat dan  Negeri  oleh Pakatan Harapan ( PH ) dibawah pimpinan Tun Dr. Mahathir yang sekarang menjadi Perdana Menteri, kes ini MESTI  dibuka semula tanpa  berlengah-lengah lagi.

14.  BNM , Polis dan SPRM tidak boleh lagi menutup kes ini dengan memberi berbagai alasan, ditambah pula kerajaan  kini begitu serius mahu menghapuskan segala bentuk rasuah, penyelewangan dan salah guna kuasa undang-undang negara.

15. Akta Pengubahan Wang Haram atau Anti Money Laundering Act ( AMLA ) sebagai contoh boleh dikenakan terhadap Mat Hassan atas kesalahan tersebut.

16.  Mungkin Lembaga Hasil Dalam Negeri atau Income Tax juga boleh menyiasat sama.

17.  Semoga tidak ada seorang pun pegawai dari agensi - agensi penyiasat  yang disebut di atas tidak termakan budi atau serba salah menggambil tindakan  atau cuba menutup pekung ini atas alasan Mat Hassan berasal dari Negeri atau Daerah yang sama dengan mereka.

18. SEPANDAI - PANDAI  TUMPAI  MELOMPAT, AKHIRNYA  JATUH  KE TANAH
JUGA.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

10 TAHUN LAGI DAP AKAN JADI TUAN

10  TAHUN  LAGI  DAP  AKAN  JADI  TUAN Tamrin  Tun  Ghafar Khamis - 04/04/24 ( 1 - 19 ) 1.   Ketika  sebok  hendak  menyambut  Hari  Raya  y...